fredag 1. oktober 2010

Endringsberedt?

Avslutningsvis snakker Erstad om endringsberedskap. Han sier at de skolene som lykkes best med integreringen av IKT i utviklingsforløp, har en god endringsberedskap og strategi for utviklingsarbeidet. Skolekulturen spiller her en avgjørende rolle. Med skolekultur forstås det hverdagslivet som preger en skole når det gjelder samarbeid, pedagogiske diskusjoner, elevenes roller o.l., altså hvordan aktørene selv opplever og virker inn på skolens indre liv.

Hvordan er det så med endringsberedskapen på min skole? Jeg har erfart og sett at den absolutt er å finne, men at det trengs tid. Hvis jeg som leder presser for hardt vil det genereres motstand i enkelte. I tillegg ser jeg det som avgjørende å ikke fokusere på alt for mange viktige ting samtidig, for da vil jeg heller ikke kunne lykkes med ønskelige endringer. Problemet ligger kanskje i det at vi skal bli så mye bedre på så mangt. Dermed oppleves det kanskje vanskelig å være en god nok strateg og prioritere riktig. På dette tidspunkt er kanskje ikke skolen min en skole med utstarkt plass for "nye handlingsrom", men det bør vel være målet at vi blir det?

2 kommentarer:

  1. Hei!
    Det fine med bruk av digitale verktøy er at det skal være noe som skal brukes i alle fag. Det skal være en del av den vanlige undervisningen. Dette tror jeg er noe som gjør det enklere å få til en endringsprosess ved at det finnes mange gode nettressurser som man kan prøve ut. Som den enkelte lærer vil føle er til hjelp for å gjøre undervisningen bedre. Aktiv deling av positive opplevelser!Leder bruker det i egne timer! Kanskje dette kan være med på å få fart på endringsberedskapen?

    SvarSlett
  2. Det er mulig jeg ikke har uttrykt meg klart nok her, for det er ikke slik at mine lærere IKKE benytter digitale hjelpemidler i undervisninga si. Alle lærerne bruker ulike nettsteder som styrker opplæringa til elevene i bortimot alle sine fag. Likevel er jeg redd for at læreboka kanskje styrer undervisninga i litt for stor grad. Grunnene til dette er mange tror jeg.

    Endringsberedskapen jeg hadde i tankene ver vel heller i forhold til et mer overordnet plan hvor målet er en mer frigjort undervisning som har utgangspunkt i læremålene, og hvor digitale hjelpemidler naturlig velges på linje med andre artefakter.

    Vi skal nå begynne med et arbeid hvor vi setter ny vurderingsforskrift under lupen. Vi skal da lære oss fokusskiftet fra vurdering av læring til vurdering for læring. Dette er jeg sikker på vil bistå oss i all undervisning. Også i videre utvikling i bruken av digitale hjelpemidler. Jeg er spent på videre fremgang:-)

    SvarSlett