Tusen takk for så flotte kommentarer på mitt forrige innlegg. Når jeg i tillegg er tilbake i jobb etter noen flotte dager med høstferie på vinterfjellet er det morsomt å begynne med blogginga igjen:-) Vi har hatt en sein høstferie her ute i øyrekka i forhold til flere av dere andre.
Jeg synes det virkelig er en flott ide å innvolvere foreldre i arbeidet med implementeringen av danningsbiten i ikt-planen vår. Det har jeg nå en plan om å drøfte med FAU før jeg inviterer til storforeldremøte på skolen vår. Dette blir helt sikkert ett spennende arbeid for meg som leder.
I tillegg tror jeg fortsatt det vil være lurt å tenke en gradvis tilnærming til internettet for våre yngste elever. 1. og 2. trinn ved skolen min er nå godt i gang på Fronter. Det er flott at læreren deres synes dette er artig, og går i front for lærerne som jobber lengre opp i trinnene. I tillegg til ikt-ansvarlig vil hun være en ressurs jeg kan støtte meg til.
Vi har også hatt storforeldremøter med nettvett som tema. Da var det politiet som kom for å vise foreldre hva de avdekker at ungdommer gjør på nett. En skikkelig vekker for mange vil jeg nok si, men tanken bak var god. Foreldre må følge med på hva ungdommene deres holder på med på nett og snakke med dem om det. Internettet kan ikke være en sovepute verken for foreldre eller skole.
Hanne H har noen fine innlegg om IKT og foreldre og barn ift digital mobbing. Kanskje noe for deg å sjekke opp før disse foreldremøtene?
SvarSlettDa har jeg lagt til Hanne sin blogg slik at jeg også kan følge henne. Takk for tipset:-)
SvarSlettHei Hege!
SvarSlettKjempe spennende! Jeg skal vise innlegget til leder i Su for å fåhenne til å tenne på planene og det dere har gjort!
Lærerne i 1. og 2. skal også få det. Hvor mange elever på hver maskin? Type oppgaver? .........
(Når du får tid!)
Hei Per Johan
SvarSlettHos oss har vi stort sett, og nesten bare, bærbare elevmaskiner. Vi er nå nede i 1,8 elever pr. maskin. Vi skulle gjerne ha hatt noen flere maskiner, men er godt fornøyd med elevenes tilgjengelighet til maskiner. På alle trinnene våre sitter alle elevene med egen maskin når de jobber på data. Vi er ikke større enn at planlegging/fordeling går veldig greit lærerne i mellom.
Når det gjelder oppgaver de jobber med så er det slik at vi er i startgropa. På Frontersida til 1. og 2. trinn ligger det lenker/knapper til alle de pedagogiske nettstedene de bruker mest. Målet nå i starten er at elevene skal lære seg å gå inn på Fronter for så å jobbe ut fra klassen sitt område. Hva mer vi kan få til blir det spennende å delta i og følge med på.
Hitra kommune har hatt Fronter som LMS noen år nå, men ulike utfordringer for oss har ført til en noe forsinket oppstart:-) For meg er det artig å se at nå starter alle sammen opp samtidig. Jeg håper nå på en se en drivende utvikling i egen organisasjon:-)