søndag 3. oktober 2010

Hva kan rektor gjøre for å løfte den digitale kompetansen på skolen?

I følge Kjell Atle Halvorsen er det tre områder som utmerker seg siden læring og utvikling betinger hverandre gjensidig.
For det første er det rektors ansvar å gå i spissen for utvikling av en læringskultur som forutsetter at ikke bare elevene, men også lærerne og lederne befinner seg i en kontinuerlig læringsprosess. Dette forutsetter at læringsaktiviteten integreres i det daglige arbeidet, og at det settes av nok tid til slik aktivitet.
For det andre er det rektors ansvar å plassere rett mann eller kvinne på rett plass. Distribuert ledelse har noe for seg når innsiktsfulle og utviklingsorienterte fagfolk får slippe til gjennom ansvar som setter dem i posisjon til å kunne nå fram overfor andre. Slik kan de følge opp utviklingen av skolens læringskultur og oppmuntre, inspirere og engasjere.
For det tredje har rektor som "resultatsenhetsleder" ansvar for disponering av skolens ressurser. Uten at en hensiktsmessig infrastruktur lir anskaffet, vedlikeholdt og fornyet blir lærernes av lederes digitale kompetanse fort lite interessant. (Halvorsen, 2010)

Dette er gode ord som hjelper meg som leder i forhold til å etablere et mer konstruktivt og riktig fokus. Jeg vil gjerne være en god leder i forhold til alle tre områdene.
Jeg mener og tror at jeg er engasjert nok som leder og at jeg har fokus på at vi alle på skolen er i en kontinuerlig læringsprosess. Dette tror jeg også at lærerne selv erfarer. Ny læreplan med nye krav til hvilket fokus vi bør ha på elevenes læring, den femte grunnleggende ferdigheten og ny vurderingsforskrift er noen av områdene hvor lærerne føler at de nå må tenke nytt i forhold til virket sitt. I forhold til det å bruke rett mann eller kvinne på rett plass føler jeg også at jeg har fokus på og utnytter så langt det lar seg gjøre i en liten stab. Her jobber alle tett sammen om alle utfordringer. Hva det skal fokuseres på må jeg prioritere nøye i utviklingsarbeidet vårt. Her ser jeg at jeg som leder må bli enda klarere på hvor jeg ønsker at vi skal gå.  Jeg må bli flinkere til å prioritere hardere og ikke la alle mulige saker stjele alt for mye tid. Hva er det jeg vil at vi skal ha fokus på?
Når det gjelder mitt enhetslederansvar med tilhørende ansvar for budsjettet og midlene vi har til disposisjon er det ikke like lett må jeg innrømme. Trange rammer både i forhold til bemanning og drift gjør det vanskeligere å satse ekstar på noen områder. Jeg skulle fryktelig gjerne ha gitt for eksempel ikt-ansvarlig mer tid til oppgaven med å bistå i klasserom, lede an i forhold til nybrottsarbeid osv, men når dette vil gå på bekostning av undervisningstid og voksentetthet overfor elevene er det ikke så lett.

Jeg vet ikke hvilke erfaringer dere andre har i forhold til dette?

5 kommentarer:

  1. Hei!
    Flott innlegg!!
    Tror at hvis vi skal tenke formel læring vil vi ikke ha tid nok innenfor arbeidstidsavtalen til lærere. Tror vi må tenke uformell læring og det Krumsvik kaller brikolage for å beskrive lærings forløp til reparatører av kopimaskiner.
    Synes du peker godt på de problemene vi har med å holde fokus på alle de utviklings områder vi har fått. Tiden forsvinner og noen ganger føler jeg vi bruker for mye tid på å diskutere f. eks hvilke og hvor mange sanger vi skal ha på avslutningen til jul. Hvorfor blir dette så viktig?!
    I Namsos har midlene til fritt skolemateriell ikke blitt justert de siste 6 årene. Det er kun lønn som justeres.
    Man kan få en depressiv lidelse av mindre. Skal man få til små investeringer må man spare på timene som du sier. Utbygging hjalp meg!

    SvarSlett
  2. Flott innlegg, og flott kommentar!
    Jeg må si at jeg kjenner igjen det dere to beskriver (nokså likt).
    Til deg, Hege Alice, kan jeg fortelle at vår kommune har fra dette skoleåret endret på hva den tidligere IKT-ansvarlige skulle ha som oppgaver.
    Nå har vi lagt alt av "reparatør-yrket" til den sentrale IKT-enheten (PS. Noe reparatør-arbeid blir det nok å utføre, særlig i de tilfeller en ikke er tålmodige nok til å vente på tur, og fint klarer biffen selv).
    De tidligere IKT-ansvarlige er nå Digitale veiledere - der instruksene stort sett går på å veilede lærerne, støtte oppunder undervisning der IKT benyttes, koordinere årlige undervisningsopplegg (f.eks. ift. FEIDE/IKT-reglement, eller intensiv-uker med øvelse i basisprogrammer/verktøy).

    SvarSlett
  3. Hei.
    Den diskusjonen har vi jo hatt her på Hitra også. I hvilken grad skal IKT-ansvarlige brukes til å bare holde maskinparken ved like og i hvilken grad til å arbeide med det digitale. Vi har også tenkt tanken om at sentral IT-ansvarlig skal stå for system og hardware, og at den lokale på hver enhet skal ha mest fokus på den pedagogiske bruken. MEN så er det slik for hele kommunen og ikke bare for vår skole, "Ha`kke nok penger..." Det er kun èn it-ansatt som skal serve alle grunnskolene, barnehagene, rådhuset, legekontoret, helsetunet, hjemmsykepleien, og mye mer...
    Med to-tre mil kjøring fra kommunesenteret til grendaskolene vil det gå bort mye tid fra den ene stillinga til kjøring.
    Nå har vi etter hvert fått en maskinpark som er felles oppsatt og der en cd kan sette PC-en tilbake til startposisjonen. Det er mindre reparasjon av maskiner. Tenker på hvilken jobb det hadde blitt å være IKT-ansvarlig om vi skulle hatt dagens antall med PC-er og maskinene vi hadde i år 2000 og tidligere?
    Likevel tror jeg det blir slik at hver enhet må være selvhjulpet. Digitale veiledere var en god tittel, det høres ut som et god ting å satse på. Skal vi få til godt og lærerikt digitalt miljø må vi satse på lærerens interesse. Klarer vi å få lærere som er lekne og interesserte i å prøve ut nye ting har vi kommet langt. Kanskje en digital veileder er løsningen?

    SvarSlett
  4. Takk for så flotte innlegg til dere alle sammen. Jeg tenker at om det skal løses sånn eller slik, så hadde det vært utrolig fint og til veldig god hjelp for videre utvikling å kunne øke tidsressursen til IKT-ansvarlig på huset. Dersom denne i tillegg hovedsaklig kunne ha fokusert på det pedagogiske arbeidet gjennom å være en digital veileder, så hadde det vært flott:-)

    SvarSlett
  5. Hei, Hege Alice!
    Jeg har akkurat lagt inn en kommentar til deg på kommentaren du ga på mitt innlegg (undersøkelsen; blogging/moduloppgave) - nå vet jeg at vi ikke skal bruke kommentarfeltet i egen blogg, men nå ble det bare slik.

    For at du ikke skal gå glipp av min oppfordring til deg (vi går gjerne ikke tilbake og leser etterkommentarer), så limer jeg den inn her til deg - for jeg vil jo at du skal lese den;-):

    Hege Alice, du bør da så absolutt levere blogg - dine innlegg er jo så i tråd med retningslinjene; leser pensum og gir dine betraktninger og refleksjoner - på høyt nivå, slik jeg ser det. Blogginga handler ikke om å "leke seg" (slik jeg gjør for det meste)!

    PS. Nå er jeg også litt egoistisk i tankegangen min, for jeg ønsker at både du, og alle andre, skal blogge - for da får nemlig jeg lært så veldig mye mer - lenge leve Internett, hurra, hurra, hurra!

    SvarSlett