Jeg har sett at mange av dere på et tidligere tidspunkt har skrevet om danningsbegrepet i forhold til digital kompetanse. Ved å komme på banen så seint som dette bekreftes vel kun det at vi hele tiden opererer på ulike steder i forhold til pensum. Jeg velger å prøve meg likevel.
I følge Krumsvik er digital dannelse det høyeste nivået i vår digitale kompetanseutvikling og står for en høy grad av digital etisk og moralsk våkenhet. ".... å vera gangs menneske i nettverkssamfunnet er det å ha et visst forråd av allmennkunnskaper forent med en viss (ytre) kultur, være og tenkemåte som resultat av utdanning, oppdragelse og miljø"
Krumsvik refererer også til Lars Løvlie som prøver å fange opp nye strømdrag ved å skildre dette som en teknokulturell danning: " Teknokulturell danning er et forsøk på å beskrive danning i et postmoderne, teknologisk samfunn. Når Internett og Verdensveven tas med i beskrivelsen, er dette samfunnet bare ti år gammelt. Å snakke om danning i dette ultrakorte perspektivet er risikabelt - og spennende. Risikabelt fordi teleteknologiens faktiske omforming av skole og samfunn er like avhengig av tradisjoner som av teknologiens nyvinninger. Spennende fordi teknologien gir bud om helt nye måter å tenke pedagogikk på."
Vi har jo sett at våre ungdommer de senere år allerede har gjort seg sine erfaringer i forhold til internettets og verdensvevens muligheter. Da av både positiv og negativ art. Jeg håper at de gjennom sine erfaringer har forstått noe i forhold til hva digital danning kan være og justerer kursen dertter. For oss pedagoger har de siste årene vært lærerike, og læringskurven har vært bratt. Vi forstår i dag hvor viktig det er at vi som er ansvarlige voksne innen oppvekst og utdanning tar skikkelig ansvar for danningsprosessen til elevene våre (og kanskje også foreldre ?) Vi forstår at vi ikke kan unndra oss ansvaret vi innehar. Ved å sette fokus på dette overfor mitt pedagogiske personale og slik forhåpentlig implementere den digitale danningen i all pedagogisk praksis er jeg optimistisk i forhold til at dagens ungdommer, som kanskje representerer den neste generasjonen av digital natives, får med seg en helt annen forståelse for hvordan vi opererer på nettet. Gjennom bevisstgjøring i en skoles personalgruppe har jeg tro på at de vil opparbeide en høyere grad av digital etisk og moralsk våkenhet.
Med tanke på at vår nye formålsparagraf i mye større gradbruket begrepet danning i stedet for oppdragelse er det spennende å lese Krumsviks tilnærming til den generelle delen av LK06. Den digitale verden har endret seg radikalt siden Gudmund Hernes ifølge onde tunger satt alene i sitt lønnkammer og skrev den forrige læreplanen. Der står det fremdeles at vi må forberede oss på den digitale revolusjon som skal komme, og ikke hvordan vi faktisk skal forholde oss til at den allerede er her...og har vært her lenge.
SvarSlettHar egentlig aldri vært særlig komfortabel med begrepet "digital danning". Her til lands ble det kasta fram av ITU-Søby i starten av dette årtusenet.Jobba i KD på den tida og var med på en del av diskusjonene som ført fram til Handlingsplan for digital kompetanse (2004-2008). Snakker vi ikke - egentlig - om ei danning som omfatter hele spekteret av menneskelige tilpasningsutfordringer, også de transformasjonene som den digitale revolusjonen fører med seg. Joda, de er viktige. Men fins det ei "danninga" som er BARE digital? Er "digital danning" et begrep vi egentlig trenger?
SvarSlett