onsdag 6. oktober 2010

Nye læreverk for dårlige i forhold til digitale krav

Ser av Krumsvik at vi må være oppmerksomme på at nye læreverk etter K06 er for dårlige når det kommer til det å legge føringer og veilede lærernes undervisning i det å utvikle elevenes digitale kompetanse integrert i alle fag. Standarden på det som ligger i forhold til det digitale området legger altså ikke godt nok tilrette for elevenes digitale utvikling.

Dessverre er det slik at før vi fullt ut underviser ut fra kompetansemålene i Kunnskapsløftet støtter vi oss til læreverkene i alt for stor grad. Mange kommuner har fortsatt ikke lokale læreplaner hvor kompetansemålene er brutt ned i lokale læremål for hvert trinn. Min mening er at lokale læreplaner vil være avgjørende for en skoles utviklingsarbeid. Også på det digitale området.
Slik det er nå er det læreverkforfatterne som delvis setter standarden for utviklingsarbeidet i skolen.
Det vil vel ikke bli godt nok!?

3 kommentarer:

  1. Hei Hege

    Vi har også sett på lærebøkene og har sett at de på mange områder ikke er gode nok. Vi har funnet ut at vi ikke har nok endringsenergi til å utvikle store lokale læreplaner som ikke bygger på bruk av lærebøker. I engelsk har vi prøvd å finne et læreverk som har god lærerveiledning og tekster som er på nivået som forlanges i forhold til Nasjonale prøver. Jeg håper at arbeidet med vurdering vil føre til at vi vil løsrive oss fra læreboka i større grad. Tror digitale verktøy blir spesielt viktig i forhold til framover vurdering der det er nettopp å finne nye innfallsvinkler til læringen som er det viktige.

    SvarSlett
  2. Jeg tror også at arbeidet Hitra kommune nå starter på i forhold til vurdering vil være til stor hjelp framover. Planen er at vi samtidig, sammen med Frøya og Snillfjord, starter på det store arbeidet med å lage lokale planer. Lærerne må jo vite eksakt hva de skal vurdere elevene etter. I tillegg må planene stå som det klare utgangspunktet for planleggingen av undervisningen deres. Arbeidet med digital kompetanse integrert i alle fag må trå naturlig inn i planarbeidet.
    Når det gjelder kjernefagene ser vi også at kravene for eksempel på de nasjonale prøvene ligger forholdsvis høyt over det læreverkene legger opp til. Da bør det ringe en bjelle for oss alle sammen. Hvordan skal vi best mulig heve kvaliteten på undervisningsarbeidet til lrerne og dermed læringsutbeyyet til elevene? Jeg ser at dette vil ta lang tid, men er overbevist om at vi nå beveger oss inn på rett vei:-)

    SvarSlett
  3. Ingen grunn til å overalte det faktiske ansvaret til lærebokforfatterne. Mange av dem har sannsynligvis bundet sin sjel til papirbaserte medier. Hovedsakelig. Ennå.Det er dere som arbeider ute i felten og daglig møter elever og lærerkolleger som må være innovatørene.

    SvarSlett