tirsdag 19. oktober 2010

Tilbake til den digitale danningen

Læreplanens generelle del tar desverre ikke høyde for dagens samfunnssituasjon hvor våre screenagers, dagens digitale barn og unge, lever en "online" tilværelse i store deler av sin fritid. Ingen av de syv mennesketypene i den generelle delen omtaler den digitale utviklingen barna våre befinner seg i. For oss som jobber innen skole og utdanning har det gjennom de siste år gradvis oppstått en utfordring som vi må ta inn over oss og gjøre noe med.  Vi kan ikke la denne situasjonen, hvor dagens unge er overlatt til seg selv i den digitale danningsprossesen, videreutvikles uten å ta grep. Så hva kan vi gjøre?

Krumsvik viser til at vi som er voksne og lærere i langt større grad må bli deltakende i den digitale verden hvor de unge oppholder seg. Vi må bry oss og være tilstede for de unge både for å lære for vår egen del, men og i form av å være moderatorer for elevene på nett. Planlagte stategier bør nedfelles i lokale planer.
I tillegg bør de lokale planene ha stategier for hvordan daningsprosessen bør foregå. Krumsvik synliggjør her en strategi hvor småtrinnet opererer på nett gjennom sikre soner som skolen tar ansvar for. Dette kan f.eks. være en læreplattform. På mellomtrinnet, når elevene har utviklet en større trygghet i hvordan de skal opptre på nett, kan de gradvis slippes ut på internett for å prøve seg fram der. Jeg synes dette kan være en god strategi i en lokal plan.
I tillegg kan skolen gjennom en slik plan fra elevenes skolestart av ansvarliggjøre foreldrene mer i forhold til det å være tilstede sammen med barna sine på nett. De skal kjenne til hva barna deres holder på med. Gjennom en læringsplattform kan også foreldre få mer innsyn i det digitale læringsarbeidet og danningsarbeidet som skolen har fokus på og slik få bedre innsikt i hva de som foreldre bør ha fokus på overfor sine barn og sammen med sine barn.

Dette her føler jeg er ganske konkret. På min skole har vi ikke utarbeidet lokale planer som omtaler danningsaspektet i elevenes digitale utvikling. Jeg kan også være så ærlig det er tilfeldig hvor mye lærere drøfter dette med foreldre. Vi har hatt temakvelder i forhold til nettvett, men det er en god stund siden nå. Kanskje det med en lokal plan er et godt sted å begynne? Har dere andre dette på stell for deres skoler? Hva tenker dere?

7 kommentarer:

  1. Min umiddelbare reaksjon da jeg leste dette, var for det første at jeg kjenner igjen mye av dette fra Krumsvik (som jeg ganske nylig har begynt å lese- liker godt det jeg så langt har lest), for det andre at ideen om en progresjon hvor elevene starter på ITL og først på mellomtrinnet kan begynne å få anledning til å prøve seg på selve Internett- gjerne sammen med foreldrene- høres ut som: 1. En glimrende måte for læreren å være deltakende på, og dermed kunne veilede også i den digitale danningsprosessen. 2. En ypperlig anledning til å styrke skole-hjem-samarbeidet, samt søke å få flere foresatte til å være mer delaktige sammen med sine håpefulle i deres digitale verden! 3. Dette syns jeg var et godt og konkret eksempel på hvordan man kan dra inn IKT i lokalt læreplanarbeid- nyttig!

    SvarSlett
  2. Tror det er svært viktig med den progresjonen som Krumsvik beskriver. På skolen min har vi ikke utarbeidet noen lokal plan, men skal nå starte med utarbeideing av en ny IKT plan. Viktige punkter her, som jeg kommer til å ha i bakhodet. Skal vi i skolen lære elevene å bli fornuftige brukere av internett,må vi vite hva det dreier seg om.

    SvarSlett
  3. Hos oss skal IKT-ansvarlig holde kurs for oss lærere ang. nettvett. Temaet skal tas opp på foreldremøtene. Det kan bidra til noe bevisstgjøring hos foresatte iallefall...

    SvarSlett
  4. DEt må da være en kjempeide å planlegge arbeidet med utvikling av elevenes digitale kompetanse og dannelse sammen med foreldrene, - som andre kommentatorer også støtter! Og hvorfor ikke følge det opp med felles kurs for lærere og foreldre, kanskje også - i noen tilfeller - elever? skal vi komme slike ting som digital mobbing til livs, må det et samarbeid mellom skole og heim til

    SvarSlett
  5. Enig. En god ide. Foreldrene tilhører jo vår generasjon og er med det som utgangspunkt på vårt nivå ift IKT.

    Men jeg tror noe av det viktigste foreldrene kan gjøre er å slå av internett-tilgangen kl 23 om kvelden...

    SvarSlett
  6. Skulle ønske at det i videregående skole også var en plan for digital dannelse. Vi er nok snarere til å tenke fagkompetanse og faglæreplaner heller enn Læreplanens generelle del. Takk for at du gjør meg oppmerksom på at det digitale perspektivet mangler helt her, noe som gjør at denne planen er utdatert. Hernes sitt skjønnlitterære hovedverk er klart for revisjon?

    SvarSlett
  7. Eg har reflektert på min blogg om Krumsvik veg fram mot høg digital kompetanse og digital danning. Eg synes ditt innlegg utdyper min refleksjon, så eg lager ein kobling til dette innlegget.

    SvarSlett