fredag 12. november 2010

Wiki - kollektiv kompetanse?

En wiki er et kollektivt forfatterverktøy (Lund, A., 2006)

Gjennom denne modulen har jeg sett ting jeg har ingen erfaring med fra tidligere. I et utviklingsperspektiv er jo dette supert. På Eva sin blogg har jeg sett eksempler på wikier hun og hennes elever har vært med på å skape. Disse i et samarbeid med elever/klasser i andre land. Det var fantastisk å se hvilke produkter de har skapt. Det hadde vært artig å høre enda mer om hvordan hun legger opp arbeidet med wikiene de lager.

Wikier åpner for en kollektiv og distribuert aktivitetsstruktur. Den gir ikke mening på individnivå siden både struktur og innhold kommer til syne gjennom de mange bidrag som lenkes, og gjennom de mange invitasjoner til nye bidrag. I tillegg kan fellesskapet kommentere, overvåke og endre  bidrag. Språkfellesskapet blir konstituerende for wikien siden individenes bidrag alltid må forholde seg til andres gjennom den flerstemmige produksjonen wikien representerer. Dette innebærer også at individet kan få se at egne bidrag endres eller slettes sett i lys av en mer funksjonell helhet. (Lund. A., 2006)

I språkundervisning, eller i temabasert undervisning, ser jeg for meg at en wiki kanskje kan være et fellesprosjekt i en elevgruppe. Jeg tenker da at det i en startfase ikke trenger å være enkeltelever som står for bidrag, men heller en gruppe. Dette for å unngå opplevelsen av at bidraget en elev har jobbet fram alene blir slettet og følelsen dette kan føre til for denne eleven. En wiki kan slik være felles, kollektiv læring i et utvidet praksisfellesskap som det kan være spennende å prøve. For vi skal vel heller ikke være redde for å teste ut dette verktøyet foro eksempel på mellomtrinnet?

4 kommentarer:

  1. Spennande! Har lurt litt på å teste ut wiki sjølv, men endte opp med blogg i stadenfor. Håpar du legg ut dine erfaringar dersom du prøver ut dette.

    SvarSlett
  2. Det skal jeg gjøre. Tror også at jeg må ta meg en nærmere prat med Eva om hvordan hun setter i gang:-)
    Vi skulle egentlig ha hatt enda en samling sammen med Kjell Atle med både tanke- og erfaringsutveksling i forhold til alt vi nå kan sette i gang med. Det hadde styrket oss yttreligere

    SvarSlett
  3. Hei, Hege Alice!
    Kommer rett fra en etwinning-PDW (Professional Development Workshop)i Helsinki her.
    Jeg deler mer enn gjerne kunnskap om internasjonalt arbeid med deg/dere!
    Snakkes på onsdag;-)

    SvarSlett
  4. Har tenkt litt på dette med wiki i løpet av dette "modulkullet". Neste gang tror jeg at jeg vil gi studentene valget, enten å opprette blogg (og bruke den), eller de skal samskrive i wiki. Hr ikke fått det til så langt, men jeg tror tiden er inne for å skru til siktet litt skarpere nå. Synes forresten du skulle ta imot tilbudet fra Eva.

    SvarSlett