fredag 12. november 2010

Globalisering og digitale skiller

Skrev denne artikkelen for lenge siden, uten å publisere den. Var vel litt usikker på innholdet.
Siden vi straks skal være ferdige publiseres den likevel. Kanskje kjekt å vise at jeg iall fall har jobbet med noe her:-)


Har nå lest Frønes sin artikkel om digitale skiller. Siden artikkelen ble skrevet helt tilbake i 2002 lurer jeg på om Frønes sine framtidsantagelser gjelder? Hva ser vi i dag? 

I artikkelen beskriver Frønes landet vårt som lite og utadvendt, og det stemmer jo godt. Størrelse og topografi skaper spesielle forutsetninger teknologisk og kulturelt. Så er det slik at nordmenn har god kompetanse i engelsk, samt at folk flest lett forstår de andre skandinaviske språk. Dette fører til at nordmenn har et nærere forhold til bruk av nabospråkene enn for eksempel den svenske og danske befolkningen. Dette medfører igjen en spesiell situasjon i forhold til mediebruken. Siden vi lett orienterer oss på andre språk, og mot andre land, vil ikke norske medier, av markedsmessige grunner, kunne nå det kvalitetsnivå som deler av befokningen etterspør.
Frønes antar at dette for framtiden vil kunne føre til at eliten vender seg mot andre land bl.a. i forhold til utdanning. Unge som søker høy kvalitet på utdanningen trekkes ut av landet.
Norges relativt lave lønn for akademisk ekspertise er en annen del av bildet. Norge er ikke spesielt tiltrekkende for immigrasjon av personer med høy kompetanse. I norsk politikk ønsker man immigranter med høy kompetanse, også høy digital kompetanse, men i følge Frønes kan framtidsbildet like godt være en økende import av arbeidskraft med lav kompetanse, og en emigrasjon av høykvalifisert arbeidskraft. Fant en link fra 2007 som bekrefter første del:
http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=24&tekstid=770

Fant så en link som sier noe om at tall på norske studenter i utlandet går ned:
http://www.nho.no/article.php?articleID=19288&categoryID=56.

Hvorfor går tallene på norske studenter nedover?
Hvilken utfordring fører dette så til i forhold til Norges konkurranseevne? Her bør vel den norske stat ta grep? Og hva kan vi i skoleverket så bidra til?

Stemmer dette bildet?

Står dette i stil med den store satsningen vi har på ikt i skolen.

1 kommentar:

  1. Interessante perspektiver, Hege Alice. Beklager at kommentaren kom veldig seint, men jeg fikk det for travelt mot slutten, og i fortsettelsen.

    SvarSlett