onsdag 22. september 2010

Betraktninger omkring Ola Erstads "Digital kompetanse i skolen"

Jeg er nå i gang med å lese litteratur (har vært det en stund uten å ha kommet alt for langt avgårde), og valgte å starte med Ola Erstad sin bok om digital kompetanse i skolen. Siden annet har tatt nesten all fokus nå ved oppstarten av et nytt skoleår kjennes det godt å endelig få litt tid til å komme seg litt videre i modulen.  

I redigert åpning av bloggen min valgte jeg å si noe om hva som ligger forut for hvor vi på skolen min er i forhold til bruk av digitale hjelpemidler. Jeg ser dette som bakteppet til hva utgangspunktet mitt kanskje bør være.

Et område jeg kjenner jeg ble veldig opptatt av i Erstads bok er hvordan vi bør reflektere rundt inntoget av datamaskiner og ny teknologi i skolen. Erstad trekker her inn hvordan vi organiserer skolehverdagen og skolebygningene, hvilke rolleforventninger som eksisterer mellom lærere og elever, og kunnskapsproduksjonens egenart (Erstad, s.65)

Videre viser Erstad til dokumenterte trege endringer i skolehistorisk perspektiv. Skolen som organisasjon og perspektivet på læring som skolen er formet ut fra har endret seg lite. Vi har fremdeles inndeling i klasser, alderstrinn og egne klasserom. De fleste skoler deler skoledagene inn i skoletimer av omtrent tre kvarters varighet, avbrutt av ringeklokka. Vi har også en inndeling i fag som mer eller mindre følger de samme retningslinjene som for 50 år siden (Erstad, s.69)

Mine betraktninger omkring dette trigger kanskje en ide om større endringer i skolen. Hva om målet hadde vært å bryte ned all oppdeling av timer og fag slik vi er organisert i dag og bygge opp på nytt? En visjon kan være at lærere i nær framtid blir så trygge på alle kompetansemål i K06, gjerne nedbrutt til lokale mål for skolen, at de helst planlegger undervisningen på tvers av fag, og at de i tillegg naturlig benytter digitale hjelpemidler i undervisningen, for elevene på lik linje med alle andre hjelpemidler?

Slik jeg ser det på min enhet så er vi alt for låst i forhold til organisering av dagen. På min fådelte skole er det få lærere som skal løse alle oppgaver på tvers av småtrinn og mellomtrinn. De har sammenslåtte timer med to eller tre trinn, de har delingstimer i kjernefag, de har spesialundervisning på andre steder enn i egen gruppe osv. Dette gjør logistikken utfordrende og det begrenser handlingsrommet vårt. Ved å beskrive skolen min slik kjenner jeg på at det må da være mulig å kunne løse opp i noe av dette for å kunne skape oss ett større handlingsrom. Lærerne blir alt for opptatt av hvem som skal gjøre hva når og hvilken betydning planlagte aktiviteter eventuelt vil ha for timeplanen at de får mindre tid til planlegging av spennende aktiviteter med elevene. oe må da kunne gjøres i forhold til dette??

5 kommentarer:

  1. Senkveld her nå, har foreløpig bare skummet gjennom innlegget ditt- men konkluderer med at jeg skal lese ordentlig senere, og at jeg ikke skal legge fra meg Erstads bok riktig enda! Hopper litt mellom den og artiklene i kompendiet- ser at det kommer mye mer interessant stoff lenger ut i boka, ut fra ditt innlegg:-)

    SvarSlett
  2. For å lykkes med innføringen av digitale verktøy tror også jeg at det må gjøres store endringer i skolehverdagen. En viktig faktor for å lykkes med dette er å få lærerne med på endringsprosessen. Ansatte må se nytteverdien av bruken av teknologien.

    SvarSlett
  3. Enig med Kristin. Som Krumsvik også sier (på s. 70) "Viktig at lærerne som skal gjøre jobben i klasserommet, også får ei sterk stemme i det lokale læreplansarbeidet der de pedagogiske modellene for bruk av IKT i skolen blir bestemt."

    SvarSlett
  4. Blir litt høytidsstemt av denne tenkningen, Hege, og håper du går videre med den. Du har jo helt rett i at vi alle tenker nokså tradisjonelt, og gjerne gjør ting slik vi alltid har gjort dem, kanskje uten så ofte å stille spørsmål ved om det kan tenkes helt andre, og mer hensiktsmessige måter å gjøre det på. Tar du opp dette med lærerne på skolen din? Du bør forsøke å få dem med på tankeflukten din, og kanskje starte med noen endringer som ikke oppleves som alt for skremmende?

    SvarSlett
  5. Jeg ser at jeg lett kan endre på enkelte ting i forhold til timeplanen. Vi har i dag få økter av lengre varighet. Her kan jeg jo starte i all fall:-) Noen av lærerne har snakket frampå om en endring av oppsettet av dagen - så det er egentlig bare å ta fatt på oppgaven:-) Når læreren opplever at øktene er lange nok til å kunne planlegge et større innhold vil kanksje mere skje:-)
    Likevel mener jeg at mere enn dette bør skje. Jeg er overbevist om at mye kan gjøres for å spare tid med tanke på fagdeling, kompetansemål og tverrfaglighet. Jeg tror det foregår mye undervisning som ikke nødvendigvis er tuftet ut fra K06 og dens nedfelte kompetansemål. Jeg tror lærerne gjør mye mere enn det læringsplanen krever. Vi må greie å skape ny og frigjort tid for videre utvikling på den digitale fronten tror jeg:-)

    SvarSlett